Etiquetes

, , , , , , , , ,

Aquesta setmana l’hem dedicada a un dels manuscrits literaris i musicals més curiosos de la baixa edat mitjana, el “Roman de Fauvel”. Un poema satíric sobre la corrupció social, simbolitzada per un ase anomenat Fauvel. La tria del nom no és pas casual, sinó que respon a les inicials de les qualitats (si és que en podem dir així) de les que fa gala aquest personatge:

Flatterie, Avarice, Vilanie, Varieté, Envie, Lâcheté.

(Adulació, Avarícia, Vilania, Vel·leitat, Enveja, Covardia)

Després d’aquest petit detall, aquestes són les músiques que acompanyaven aquest capítol, extretes de dos àlbums diferents: la gravació del Roman que feia el Clemencic Consort l’any 1976, pel segell Harmonia Mundi; i la més recent de la Boston CamerataEnsemble Project Ars Nova, publicada l’any 1995 per Erato.

“Favellandi Vicium” és el títol que extrèiem de la gravació del Clemencic Consort, que presenta una instrumentació rica i imaginativa, pròpia dels enregistraments dirigits pel flautista René Clemencic, un dels pioners en la interpretació contemporània de música medieval. Sonava així:

De l’altre enregistrament, que interpreten la Boston Camerata i l’Ensemble Project Ars Nova, dirigits per Joel Cohen, vam poder sentir “Garrit Gallus” / “In nova fert”, “Fauvel Cogita” i “Aÿ amours”, tres peces amb caràcters molt diferents i que són una bona mostra de l’heterogeneitat dels materials que inclou el “Roman de Fauvel”. Bon so i arranjaments transparents i gens recarregats fan d’aquest un àlbum molt recomanable!

En qualsevol cas, i fos quina fos la intenció de l’autor en afegir aquests fragments musicals al text, el “Roman de Fauvel” se’ns presenta com una obra única, enriquida per sons ben diversos!

Anuncis