Etiquetes

, , , , , , , ,

La redacció d’aquest entrega de la discoteca medieval se’ns presenta com una paradoxa: d’una banda, la tria musical es simplifica, donat que la protagonista és una obra molt determinada, de la qual hem conservat la notació: la missa de Barcelona. Però de l’altra, tot i ser una obra amb una sonoritat evocadora i envoltant, no són gaires les agrupacions que l’hagin enregistrada.

Així doncs, entre les poques opcions existents, vam optar per triar l’enregistrament més recent que se n’ha fet, d’aquesta missa. Anava a càrrec de l’ensemble Obsidienne, que dirigeix Emmanuel Bonnardot, a qui ja havíem sentit interpretar, per exemple, músiques de Guillaume de Machaut. L’editava el segell Opus 111, l’any 1995 i la proposta de l’àlbum incloïa, a més de la interpretació de la missa, una versió d’el Cant de la Sibil·la i una cantiga de Santa Maria, les melodies de les quals estan directament relacionades.

De la intepretació de l’ensemble Obsidienne podríem destacar la seva qualitat vocal, amb un so empastat i unívoc, que fa de l’audició de la missa tota una experiència de viatge en el temps. Val la pena afegir que dins l’intent de reconstrucció de les sonoritats del segle XIV, la versió de Bonnardot incorpora a l’enregistrament moviments que no es troben al manuscrit de la missa de Barcelona, tals com l’Ite missa est -que prové del Codex Ivrea-, i altres parts de la missa, com el Graduale Tecum Principium, l’Alleluia i l’Offertorio, que directament són insercions de cant pla que res tenen a veure amb aquesta missa concreta, però que serien d’interpretació habitual al llarg d’una litúrgia.

Lamentablement, aquest àlbum no es troba disponible a Spotify, ni l’hem sabut trobar a altres plataformes de streaming. Tot i així, compartim amb vosaltres un vídeo de -Youtube que inclou els moviments Introitus, Kyrie i Gloria. Bona escolta!

Anuncis