Etiquetes

, , , , , , , , , , , , ,

Avui, a banda d’escoltar, us volem proposar mirar. Veure l’instrument protagonista del microtò d’aquesta setmana i acostar-se a les reconstruccions que se n’han fet. Esperem que gaudiu de l’experiment sonor.

Un dels usos de la lira era l’acompanyament de poesia èpica. I si hi ha algun especialista en aquest tipus d’interpretació, aquest és el polifacètic músic Benjamin Bagby. Cantant, arpista i compositor s’acosta a aquests repertoris amb una intensitat admirable i així, els fa reviure i brillar. I si no us ho creieu, aquí queda com a mostra, un fragment de la seva interpretació de Beowulf.

La música de les primeres civilitzacions també es va acostar al microtò per fer presents els orígens més antics de la lira. Un instrument és especialment cèlebre en aquest camp: la lira d’Ur. Considerat l’instrument de corda més antic que ha arribat fins a nosaltres, prové de Mesopotàmia, i té uns 4500 anys. La més cèlebre, la lira daurada d’Ur, lamentablement va ser destruïda durant la guerra de l’Irak. Tot i això, se’n va construïr una rèplica que pot sentir-se en concert. De ben segur, el so no us deixarà indiferents. I és que 4500 anys, són molts anys.

Una altra lira medieval. En aquesta ocasió, una còpia realitzada en base a una lira trobada a Alemanya, a la ciutat de Trossingen, a la tomba d’un guerrer. Datada al segle VI, ens sorprèn el seu timbre, la seva brillantor i el seu volum. El seu constructor, Corwen Broch, en parla i la fa sonar en aquest vídeo.

I potser la més cèlebre, la lira grega. En aquest cas, la tocava Michael Levy, que, (vestuari a part) s’acosta sense grans pretensions a la sonoritat de l’instrument clàssic.

Així doncs, la música de l’Antiguitat i l’Alta Edat Mitjana és esmunyedissa, però certament, aquests intents d’acostar-s’hi, la fan una mica més propera a les nostres oïdes. Acabem el post amb la cançó que tanca el microtò. La signa l’africà Ayub Ogada i es titula Kothbiro, intèrpret d’un dels tipus de lira encara actius. Hipnòtica.

Anuncis