Etiquetes

, , , , , , , , , , , ,

Aquesta setmana va ser, de nou, tot un repte posar música al capítol dels Sons de l’Edat Mitjana. Com musicar una història de la que no en conservem ni una sola nota? El drama litúrgic Auto de los Reyes Magos, que protagonitzava la nostra entrega setmanal, no ha deixat cap rastre de notació en les seves fonts, però això no vol dir, com anem veient a cada entrega d’aquest espai, que no hagi quedat cap pista de la seva interpretació. I seguint aquestes pistes, us expliquem quines músiques ens acompanyen aquesta setmana.

Cantigas de Nuestro Señor, Eduardo PaniaguaSota el regnat d’Alfons X el Savi, tornen a aparèixer en aquesta ocasió les cèlebres Cantigues. En aquest cas, però, amb un matís: la que sona no està dedicada a Santa Maria, sinó que es tracta d’una de les cantigues que tracten la vida de Crist. Sota el número de catàleg CSM424 es presenta Pos que dos Reys, una cantiga que relata l’escena de l’Adoració dels Mags. Està interpretada pel grup Música Antigua que dirigeix Eduardo Paniagua i es va incloure a l’àlbum Cantigas de Nuestro Señor, editat l’any 2012 pel segell Pneuma. Un disc que pot escoltar-se a Spotify.

La Historia Sancti Eadmundi ens acosta al món sonor dels drames litúrgics als dos següents fragments proposats. Es tracta d’un petit fragment d’aquesta obra, que recull la vida d’Edmund Wylfing: un rei saxó de la zona de l’East Anglia, verge, màrtir i primer sant patró d’Anglaterra. Les encarregades de posar veu a aquesta història del segle IX són de nou les components de l’ensemble La Reverdie, que en un àlbum titulat Historia Sancti Eadmundi: de la litúrgia dramàtica al drama litúrgic, interpreten aquesta vida de to clarament hagiogràfic. Lamentablement, no hem trobat cap opció d’escolta en línia d’aquest disc!

No abandonem l’àmbit religiós i ens acostem ara a un manuscrit que s’acosta, des del seu propi punt de vista, a l’escena de l’Epifania. Es tracta del Manuscrit du Puy, un recull de peces monòdiques i polifòniques datades entre els segles XII i XVI. Dins aquest recull es troba la Missa de l’Epifania, de la qual sentíem el fragment Descendens ab Etherei i Ecce Advenit. El manuscrit va ser localitzat a la Catedral de Le Puy-en-Velay, a Auvèrnia, i la seva música ha estat difosa precisament pel responsable d’aquest enregistrament: Dominique Vellard, a càrrec de l’ensemble Gilles Binchois. Un àlbum enregistrat l’any 1992 i reeditat l’any 2001 pel segell Virgin Records i que, aquest sí, està disponible a Spotify.

I l’últim dels fragments ens queda ben a prop: Verses Paschales de .III. Mariis, un drama litúrgic que s’ha conservat (en aquesta ocasió amb més informació purament musical) a Vic, i que data del segle XII. La història de les tres Maries és interpretada en aquesta ocasió per la Capella de Música de Santa Maria del Mar, dirigida per Lluís Vilamajó, en un enregistrament interessantíssim titulat Drames litúrgics de la Catalunya Medieval, que compta amb un llibret ben complet a càrrec de la musicòloga especialitzada Maricarmen Gómez i que es pot consultar en línia a través d’aquest enllaç. L’àlbum també pot escoltar-se a través de Spotify.

En definitiva, sembla que no podrem saber mai com sonava aquest Auto de los Reyes Magos, però a través d’altres drames i altres composicions dedicades a l’Epifania almenys haurem pogut acostar-nos una mica més.

Anuncis