Etiquetes

, , , , , , , , , ,

Aprofitem com ja és costum l’espai del nostre blog per presentar les músiques que acompanyaven el capítol d’aquesta setmana, que vam dedicar al cant pla, una de les tradicions musicals més estables de la història de la música occidental.

En parlar de cant pla, parlàvem d’espiritualitat, de trascendència, de la música més enllà dels sons, entesa com una via de comunicació amb la divinitat. Una via amb dos sentits, i a la qual podem acostar-nos a través d’enregistraments com els que us recomanem avui.

La primera peça que acompanyava la nostra darrera entrega era la seqüència O Euchari in Leta Via, escrit per una de les grans ments femenines del segle XII, la polifacètica abadessa Hildegarda de Bingen. Aquesta compositora, escriptora i visionària mereixerà un capítol a part dins els Sons de l’Edat Mitjana, però mentrestant, no podíem resistir-nos a triar la seva música. Cant pla devocional, escrit per una dona i amb unes sonoritats úniques, que l’Oxford Camerata interpreta amb gran pulcritud i contenció. Un enregistrament editat per Naxos sota la direcció de Jeremy Summerly, que podeu escoltar també a Spotify.

El següent àlbum porta el títol Filia Sion, i és un recull de diverses melodies de cant pla interpretades pel grup Vox Clamantis, que dirigeix Jaan-Eik Tuulve, també està disponible a Spotify. D’aquest enregistrament són dues peces les que extreiem per acompanyar el nostre microtò: l’ofertori gregorià Ave Maria i el Gloria. Aquest àlbum, amb una portada ja de per si evocadora i que convida a perdre’s en les subtileses de les branques dels arbres, ens trasllada, si s’escolta en el moment adequat, a un altre estat. El temps discorre diferent, gairebé es paral·litza, mentre sentim les veus masculines a l’uníson. Tota una experiència més que recomanable per acostar-se a l’essència del cant pla.

I acabem de nou amb veus femenines, les del grup Anonymous IV, el qual us presentàvem en un post anterior, dedicat a les músiques de l’Alta Edat Mitjana. Aquest quartet interpretava l’ofertori Ascendens Ihesus in Montem, que està inclòs al conegut Codex Calixtinus, el manuscrit més important lligat al pelegrinatge a Santiago de Compostel·la. Aquesta peça s’inclou a un enregistrament del grup originalment titulat Miracles of Sant’iago, i reeditat com a Miracles of Compostela per Harmonia Mundi, i també en un recopilatori molt interessant del mateix segell discogràfic: 1000 ans de chant gregórien, editat l’any 2009.

Només ens queda afegir que esperem que gaudiu d’aquesta petita introducció musical al cant pla, un gènere que té molt a oferir, sobretot, si l’escoltem sense pressa.

Anuncis