Etiquetes

, , , , , , , , , , , , , ,

Com cada setmana, ens agrada compartir amb vosaltres quines han estat les músiques que han acompanyat el capítol setmanal i qui són els seus intèrprets. En poc més de tres minuts d’espai costa condensar musicalment una idea, i és per això que us proposem conèixer les versions de les músiques triades per facilitar la vostra pròpia experiència amb els Sons de l’Edat Mitjana. Som-hi!

El primer àlbum que ha posat música al nostre programa és Percival’s Lament, un disc ben recent, editat pel segell Naxos l’any 2012. Els seus intèrprets són els membres de la Capilla Antigua de Chinchilla, dirigits per José Ferrero. Des de la seva concepció, aquestes músiques relacionades, com diu el seu subtítol, amb el Sant Grial, s’adeien amb la idea del microtò: presentar músiques del temps de Chrétien, interpretades amb l’aire festiu que sovint descriuen les seves novel·les en parlar de la Cort del Rei Artur. Així, podem escoltar la peça Wolframs Goldener Ton, escrita per Wolfram von Eschenbach. Von Eschenbach (1170-1220) va ser ell mateix un cavaller, a la cort de Turíngia i va destacar per la seva vessant com a poeta. Mentre que Chrétien va acostar-se al mite artúric a través de la novel·la, von Eschenbach ho va fer a través de la lírica, com a minnesinger: va escriure el poema Parzival, inspirat en les creacions del de Troyes. Pel que fa a la peça, l’atmosfera festiva i l’arranjament elegant que en fa la Capilla Antigua de Chinchilla són els seus trets més característics.

El segon track que hem escollit d’aquest àlbum, és una peça escrita pel propi Chrétien de Troyes: D’amors qui m’a tolu a moi. Del Chrétien trobador poc se’n sap, i és per això que n’hem volgut donar testimoni. Hem triat una versió on la flauta és la principal protagonista i desenvolupa la seva melodia amb petites ornamentacions i un tempo calmat, que contrasta amb la vivacitat de la peça anterior. La percussió aquí marca el ritme de forma discreta i també ornamenta amb sons de campana. Són l’arpa i les cordes fregades les encarregades de donar suport harmònic a la melodia, de manera també retinguda, fins que les cordes assumeixen elles mateixes la melodia.

Us proposem escoltar aquest àlbum a Spotify i de pas, us recomanem l’escolta d’un altre àlbum de la mateixa formació, Tristan’s Harp, un altre àlbum ben adient pel tema de la setmana.

Les altres dues peces que acompanyen el microtò han estat Efforcier m’estuet ma voiz, escrita per Gautier de Coincy (1178-1236) i Volez vous que je vous chant, un anònim escrit entre els segles XII i XIII. En el nostre cas, hi hem accedit a través del recopilatori el·laborat per Harmonia Mundi Trouvères et Troubadours, volum 4, editat pel segell l’any 2005, però es tracta de gravacions anteriors presents a altres enregistraments. Concretament, la peça de Gautier de Coincy la trobem al disc Miracles de Notre Dame, interpretat per l’Harp Consort que dirigeix Andrew Lawrence-King i publicat dos anys abans, l’any 2003. Aquí la selecció s’orienta cap a músiques d’origen francès del temps que ens ocupa, i en totes elles, els arranjaments del grup mostren la brillantor, com no, de les arpes. En aquest cas, la seva versió d’aquesta peça ens ha captivat per l’alternança de pulsacions binàries i ternàries i pel timbre de la xeremia, un instrument de doble canya considerat idoni per la interpretació de músiques a l’aire lliure. De nou, us proposem la seva escolta a Spotify!

I la darrera peça d’aquesta selecció es troba inclosa a l’àlbum French Troubadour Songs, editat per Harmonia Mundi l’any 1997. L’arpa torna a recaure en Andrew Lawrence-King, que aconsegueix transportar-nos directament a una cort de llegenda amb les seves sonoritats; i la veu és la de Paul Hillier, un baríton que posseeix una veu de dicció hipnòtica i capacitat de transmetre les paraules d’amor cortès escrites per un anònim poeta francès. Aquest enregistrament no es troba disponible a Spotify, però igualment posem el punt final a aquesta aventura de cort amb aquesta cançó, que podeu sentir al vídeo següent.

Anuncis